– Fortell hvordan du jobber med et motiv fra idé til ferdig resultat.
– Alle mine malerier blir hovedsakelig til ved hjelp av små svarte prikker, som er en ekstremt tidkrevende prosess. Om jeg bruker farger, maler jeg først veldig løst med fargene før jeg går over hele maleriet med svarte prikker. Jeg pleier å si at hele motivet dukker opp ved hjelp av millimeter-store akrylprikker. Det er viktig for meg at prosessen skal ta lang tid. Hver prikk på maleriet skal bety noe. Det er ikke et poeng for meg å drive med dette hvis jeg skal stresse meg igjennom det. Jeg bruker gjerne noen måneder på å gjøre ferdig et maleri.
En av hovedreglene mine har vært å holde fast ved at det er noe flott rundt oss hele tiden, det handler bare om å se etter det. For meg handler det om hvordan du ser fremfor hva du ser. Derfor har jeg hatt et prinsipp om at jeg skulle finne motivene mine innen gåavstand hjemmefra. Helst ikke måtte kjøre bil. Jeg leter ikke bevisst etter motiver. Min metode er at jeg enten går eller løper ute i naturen så ofte jeg kan. Jeg har alltid med meg fotokamera for å dokumentere.
Jeg stresser ikke med å finne øyeblikkene, men lar dem heller komme til meg. Så sitter jeg med en stor databank med bilder som jeg lar ligge en stund. Når jeg tar dem frem igjen, går jeg etter motivene som fremkaller en fysisk reaksjon hos meg, og som tar meg tilbake til øyeblikket og stemningen da jeg tok bildet. Det er en bekreftelse for meg at jeg bør gjenskape dette på et lerret.