Hopp til hovedinnhold 

Dypdykk

Dystopisk kjærlighetsbrev

Fotograf Eivind H. Natvig vil at du skal sette deg ned i lyngen og se.

Bildene vi presenterer her, utgjør en liten del av verket ditt "nitti sekunder til midnatt". Kan du fortelle litt om det?

– Det er vel et dystopisk kjærlighetsbrev til det vi har i dag. Til den naturen som fremdeles eksisterer. Det er dystre utsikter fra klimaforskerne, men vi kan ikke spå fremtiden, og det er vanskelig å ta innover seg hva endringene faktisk vil bety. Ved å fokusere på, og nyte det vi har i dag, kanskje vi kan finne ro og inspirasjon til å gjøre små skritt for enkeltindividet på vegne av menneskeheten? Å skulle være dommedagsprofet og rope «the end is near» kan knekke hvem som helst, og er lite effektivt. Å bidra til å og inspirere andre til å se hva vi har, og samtidig være så privilegert at jeg kan omgi meg med det, må vel være det beste man kan håpe på. Et vendepunkt for meg personlig var da jeg hørte et intervju med en forsker i Australia som tidlig advarte om korallrevenes død. Han ropte av full hals, hvilket også holdt på å knekke ham. Det tok noen år fra jeg hørte dette, til jeg fant den samme aksepten. Det var da arbeidet med dette prosjektet løsnet.

– Så du ønsker ikke nødvendigvis å formidle at alt går til helvete, og at vi må handle?

– Mer at du skal sette deg ned i lyngen og se hva du har. Og så får man gjøre så godt man kan som enkeltindivid.

– Hvor kommer tittelen nitti sekunder til midnatt fra?

– Den kommer fra tidspunktet på Dommedagsklokken, en metafor for menneskets avstand til selvutslettelse. En påminnelse om farene vi må gjøre noe med for å sikre artens overlevelse. Et prosjekt som ble startet i 1947 av en internasjonal gruppe forskere som hadde deltatt i the Manhattan Project. Vi har aldri vært nærmere midnatt enn nå, og ti sekunder har forsvunnet siden jeg lanserte prosjektet som hundre sekunder til midnatt. Da tiden endret seg, gjorde prosjektet også det, og innholdet gjenspeiler metaforen og har forsvunnet. Ti prosent av prosjektet er vekk. 

Eivind H. Natvig

  • Yrke: Fotograf
  • Nettside: ehn.no // ninetysecondstomidnight.com
  • Instagram: @eivindnatvig

– Mange av bildene er fotografert i Lofoten. Kan du fortelle litt om utviklingen du har sett der?

– Jeg har bodd 12 år i Lofoten. Først i Skrova, nå i Kabelvåg. På den tiden har vinteren blitt nesten en måned kortere. Vi har søkt ly for ekstremværet Berit som la en fyrlanterne i bakken, selve symbolet på trygghet til sjøs. Vi har stått med jekkestropper for å hindre rotvelte på huset og kjempet for å holde oss på beina. På Hurtigruten under Ylva, mellom Senja og fastlandet, la orkanvinden et 120 meter og 11 000 bruttotonn skip så langt over at alarmen gikk og glass knuste i baren. En eldre mann fra området med 60 år på havet hadde aldri opplevd lignende vær. Vi ser oftere og oftere sår i naturen av jord og steinskred, også på steder man ikke trodde det var mulig. Jeg har sett, tenkt og bekymret meg, spesielt for fremtiden til min sønn.

– Hva ser du etter når du fotograferer?

– Når virkeligheten overgår fantasien. Noe du ikke hadde klart å dikte opp. Når universet konspirerer og skaper et øyeblikk. Et emosjonelt øyeblikk, for meg. Fotografiet har en egen evne til å skildre noe om verden. Hvis du må forklare det ved hjelp av tekst, er det teksten som er viktig og ikke bildene. Du har hele virkeligheten innenfor de fire kantene. Som Bernt Eide (tidligere underviser ved fotojournalistikklinja på Oslo Met, journ. red.anm.) pleide å si: «enten så er det iscenesatt, eller så er det ekte». Jeg er ekstremt opptatt av journalistikk. Det er et kall, på samme måte som de som føler kallet for å bli prest. Dersom du ikke har det, bør du gjøre noe annet. Det handler om å være sannhetssøkende og ønske å finne andres menneskers virkelighet og historie. 

Jeg har alltid fotografert. Det er ikke mange dager i året jeg ikke fotograferer, kameraet er som en kroppsdel.

– Du har et distinkt visuelt uttrykk. Har du et bevisst forhold til din egen fotografiske signatur?

– Nei, jeg bare jobber, intuitivt hele tiden. Hvis jeg ikke får lov til å være leken, så gidder jeg ikke.

– Har fotografiet alltid vært med deg?

– Ja. Jeg har alltid fotografert. Det er ikke mange dager i året jeg ikke fotograferer, kameraet er som en kroppsdel. Jeg har alltid vært visuelt fascinert. De første bildene tok jeg da jeg var fem–seks år gammel. Jeg husker jeg leste bruksanvisningen på kameraet, om hva blender og lukker er. Siden har jeg bare fotografert på intuisjon, jeg tror ikke jeg noen gang har gjort et taktisk valg, heller tvert imot. Det viktigste når du holder på med historiefortelling, er integriteten, den er ufravikelig.

– Er det noe du har lyst til å formidle, som ikke er sagt til nå?

– Slutt med våtservietter i naturen. Og vær grei, liksom.  

Slutt med våtservietter i naturen. Og vær grei, liksom.  
  • Tingenes tilstand

    Tingenes tilstand

    Vi ønsker et grønnere og mer sirkulært friluftsliv, men er vi villige til å gjøre vår livsstil så bærekraftig som mulig?

    Les mer