Peter Wessel Zapffe (1899–1990) var kjent som filosof, forfatter, jurist og fjellklatrer. Han var pessimist og humorist. Og illustratør. Noe mindre kjent er det at han også var en svært habil fotograf.
Når hjertet renner over av weltschmerz og skyene på verdenshimmelen mørkner, er det interessant å vende blikket mot kapasiteter som Zapffe. Han vokste opp og virket i en krevende tid i verdenshistorien på 1900-tallet – og man kan la seg både begeistre og bekymre over hans aktualitet også i dag.
Selv om Zapffe hadde svært dårlig syn, hadde han et sylskarpt blikk på sin samtid. På godt og vondt. Han stilte og besvarte noen av de virkelig store spørsmålene og konkluderte i sin doktorgradsavhandling, Om det tragiske, at mennesket er overutviklet og dømt til å ikke finne meningen med livet. Derfor mente han kontroversielt nok at menneskeheten burde velge å dø ut.
Zapffe var også en pioner innen naturvern og tydelig på hva som er i spill, og hva som er i ferd med å gå tapt.
Til tross for sin pessimisme tyder likevel Zapffes virke på at han fant mening i livet, blant annet gjennom klatring og friluftsliv. Med boken Barske glæder skrev han seg for alvor inn i fjellitteraturen, og han dukket jevnlig opp som skribent i DNTs årbøker. Få har skrevet bedre om «det indre livet» i fjellet. Zapffe uttrykte seg med snert og humor. Han utformet blant annet eksamensoppgaver i juss på rim. (Biolog Dag O. Hessen gir i sin nylig utgitte bok, Å tenke med Zapffe, gode innsikter i denne fyrens fascinerende sinn.)
Samtidig har Peter Wessel Zapffes blikk på verden gjennom kameralinsen nærmest vært ukjent for den gemene hop frem til nå. I 2002 donerte Zapffes enke, Berit Riis Zapffe, nesten 6000 av Zapffes fotografier til Nasjonalbiblioteket. De har blitt digitalisert og bevart for ettertiden i Nasjonalbibliotekets samling.
Den prisvinnende fotografen Christian Belgaux, som til daglig jobber i Morgenbladet, har bladd seg gjennom og studert Zapffes rike arkiv. I boken Peter Wessel Zapffe – åpninger i landskapet har Belgaux samlet noen av Zapffes sterkeste fotografier. Belgaux oppdaget nye sider ved den mangefasetterte Zapffe i arbeidet med boken.