Første gang hun hørte om planene, klarte hun ikke å ta dem seriøst. At vi i Norge skulle bygge gondolbane opp til kanten av en nasjonalpark?
– Det hørtes så tullete ut at jeg ikke trodde på det, sier Anne Cecilie Kapstad (49).
Nå har den turglade rektoren ved Vassenden skule forstått at dette ikke er tull, men 2020-tallets måte å utvikle turistattraksjoner på i norske distrikter. Det naturbaserte reiselivet er i vinden.
Ved hennes bygd, Jølster i Sunnfjord, er planen å bygge en gondolbane som årlig skal frakte 75 000 turister opp til kanten av Jostedalsbreen.
– Jeg er ikke sint, sier Kapstad.
– Jeg vil bare at folk skal forstå at dette ikke er et vanlig område. Dette er randsonen til en nasjonalpark. Rett ved et område vi har lovet å bevare som det er.
I Norge har vi alltid gått til topps.
Vi har ikke hatt for vane å ta motoriserte snarveier. Skal vi opp, tar vi beina fatt.
Noen unntak har vi riktignok hatt: En håndfull alpinanlegg har gjort fjellet tilgjengelig også utenfor skisesongen. Både Narvik, Voss, Strandafjellet og Hafjell har gondoler som frakter folk til fjells - både med og uten ski. I tillegg har Tromsø, Bergen og Rjukan hatt egne gondolbaner, som ikke er tilknyttet alpinanlegg.
Men de urørte fjellene, som ligger bortenfor byer og alpinanlegg, har hele tiden vært forbeholdt de som beveger seg for egen maskin. De som virkelig vil. Og kan. Og for vannkraften da. Og nå også for vindkraften.
Men turfolket har måttet gå. Frem til nå.