Hopp til hovedinnhold 

Gondolfeber

Dypdykk

Syv nye gondolprosjekter er på trappene. Er vi i ferd med å bli et gondol-land?

Første gang hun hørte om planene, klarte hun ikke å ta dem seriøst. At vi i Norge skulle bygge gondolbane opp til kanten av en nasjonalpark?

– Det hørtes så tullete ut at jeg ikke trodde på det, sier Anne Cecilie Kapstad (49).

Nå har den turglade rektoren ved Vassenden skule forstått at dette ikke er tull, men 2020-tallets måte å utvikle turistattraksjoner på i norske distrikter. Det naturbaserte reiselivet er i vinden.

Ved hennes bygd, Jølster i Sunnfjord, er planen å bygge en gondolbane som årlig skal frakte 75 000 turister opp til kanten av Jostedalsbreen.

– Jeg er ikke sint, sier Kapstad.

 – Jeg vil bare at folk skal forstå at dette ikke er et vanlig område. Dette er randsonen til en nasjonalpark. Rett ved et område vi har lovet å bevare som det er.

I Norge har vi alltid gått til topps.

Vi har ikke hatt for vane å ta motoriserte snarveier. Skal vi opp, tar vi beina fatt.

Noen unntak har vi riktignok hatt: En håndfull alpinanlegg har gjort fjellet tilgjengelig også utenfor skisesongen. Både Narvik, Voss, Strandafjellet og Hafjell har gondoler som frakter folk til fjells - både med og uten ski. I tillegg har Tromsø, Bergen og Rjukan hatt egne gondolbaner, som ikke er tilknyttet alpinanlegg.

Men de urørte fjellene, som ligger bortenfor byer og alpinanlegg, har hele tiden vært forbeholdt de som beveger seg for egen maskin. De som virkelig vil. Og kan. Og for vannkraften da. Og nå også for vindkraften.

Men turfolket har måttet gå. Frem til nå.

I 2025 planlegges gondolbaner i et omfang vi aldri før har sett.

Hvis utbyggerne får det som de vil, kan vi ha syv nye norske gondolbaner innen 2030. Gondoler anses som løsning på en rekke utfordringer. Deriblant fraflytting, skrantende lokaløkonomi, besøksforvaltning og aktivisering av cruisebåt-turister.

En lignende utvikling har for lengst funnet sted i Alpene – hvor det føles som om hvert eneste dalføre har gondolbane. På tysk side av Alpene oppstod et begrep da utbyggingen hadde pågått en stund: landskapsspising.

– De så hvordan fysiske konstruksjoner spiste opp landskapet. Reiselivet ble en landskapsspiser, sier Carlo Aall (63).

Han er ledende seniorforsker hos Vestlandsforsking og professor i bærekraftig utvikling ved Høgskulen på Vestlandet. Nå er han bekymret for utviklingen fordi gondolprosjektenes lønnsomhet avhenger av en type masseturisme vi må slutte med – hvis klimaavtalene våre skal overholdes, og klimaendringenes negative virkninger skal begrenses.

– Det virker som prosjektene drives frem av et mantra om at reiselivsnæringen skal være med og erstatte oljenæringen, men aktørene tar ikke virkeligheten inn over seg: Det finnes ingen teknologisk løsning som innen tidsfristen vi har gitt oss selv til å bli kvitt alle klimagassutslippene, gjør at vi kan fortsette med massetransport av turister i fly og på cruisebåter.

Endringen av nordmenns syn på gondoler kan spores tilbake til 2017.

Da hadde investorer i Stryn pønsket ut en spektakulær idé: gondol til fjellet Hoven, som rager 1011 moh. Området hadde allerede stor turisttrafikk, og i de åtte årene som nå har gått siden dronning Sonja åpnet den 1524,4 meter lange turistattraksjonen, har Loen Skylift vært en økonomisk suksess.

Plutselig kunne «Den vesle bygda med dei store opplevingane» tilby «Norges letteste topptur». Pris pr. tur er kroner 625 for voksne og kroner 330 for barn. Bergens Tidende omtaler Loen Skylift som en av de største pengemaskinene i norsk turistbransje.

I dag utnytter vi bare 30–40 prosent av kapasiteten. Vi er klare for mer vekst.
– Vidar Moen (55), daglig leder for Romsdalsgondolen

Økonomisk suksess smitter.

Og blir forsøkt gjenskapt. I Åndalsnes, 191 kilometer nordøst for Loen, bygde de i 2020 sin egen gondol. Den går fra sentrum av bygda som kaller seg «Tindehovedstaden» og opp til det populære turfjellet Nesaksla (708 moh.).

Lokalt spriket meningene om prosjektet. Den lokale fjellentusiasten Stein P. Aasheim (73) skrev at dette var å anse som «tivolianlegg i fjellene». Han – og mange med ham – mente det var rart å bygge heis på et fjell som allerede var et velrenommert turfjell, med travle turstier.

Nå er Romsdalsgondolen i gang med sin femte sommersesong. Ifølge daglig leder Vidar Moen (55) omsatte gondolen for 40 millioner kroner i fjor. Så lenge cruiseskipene fortsetter å komme, og helst øker sin frekvens, ser fremtidsøkonomien lovende ut.

– Vi bor på en unik plass. For turistene er det in å ønske seg fjell og opplevelser, sier Moen.

Uken i forveien la et cruiseskip med 1100 passasjerer til havn i Åndalsnes. 950 av dem krysset kaia, trasket 100 meter og gikk inn i gondolen for å kjøpe billett opp til Romsdalens eventyrlige fjellverden.

– I dag utnytter vi bare 30–40 prosent av kapasiteten. Vi er klare for mer vekst, sier Moen, som i fjor solgte 106 000 gondolbilletter.

Snart håper han å nå 200 000 billetter årlig.

Tross overskuddet er fjellklatrer og eventyrer Stein P. Aasheim uenig i at gondolen har vært en suksess.

– Det er mulig Romsdalsgondolen tjener penger på Rauma. Men jeg har ennå ikke sett ett eneste tall som viser at Rauma tjener penger på Romsdalsgondolen.

Han trekker frem at kommunens reiseliv var i vekst før gondolen ble bygget, og mener gondolen har virket mot sin hensikt: Nå bruker turglade turister mindre tid i kommunen, fordi gondolen gjør at de blir «ferdige» med fjellet på kortere tid.

– Det unike med norsk natur er at den ikke er pepret med gondolbaner og all verdens kommersiell tilrettelegging. Gondolen er et tivolikonsept som ødelegger den naturen reiselivet prøver å selge.

Ved Jostedalsbreen er forretningsideen enkel.

Prosjektet ved navn Glacier Gondol vil ta betalt fra turister som ønsker å oppleve enestående vestlandsnatur fra oven.

Hvis utbyggere og grunneiere får det som de vil, blir et billettkjøp alt som skal til før turister kan sveve inn i et sårbart fjellrike, så å si på grensen til Jostedalsbreen nasjonalpark.

– Å komme opp der og få utsikt over breen er attraktivt og spektakulært, sier Senterparti-ordfører i Sunnfjord kommune, Jenny Følling (63).

I 1400 meters høyde er planen at 75 000 turister årlig skal tre ut av gondolen og inn i et «klimatisert utkikkspunkt». Det vil si et byggverk med panoramautsikt og nærhet til den smeltende isbreen.

Fra toppstasjonen skal den menneskelige aktiviteten styres for å «ikkje auke trykket på eit svært sårbart naturområde».

Utbyggeren mener dette er det beste vernet et sårbart naturområde kan få, og argumenterer med at prosjektet har «høy bærekraft målt i naturoppleving per kvadratmeter».

De sier også at de ikke kjenner til noe annet prosjekt med «høyere verdi per areal», fordi arealinngrepet på toppen er såpass lite (1,7 dekar).

Med guide blir det mulig å gå ut på selve fjellet for å iaktta Fastlands-Europas største isbre.

– Det er mange uberørte fjell i Sunnfjord, i nabokommunene og på Vestlandet. Dette prosjektet tilgjengeliggjør bare en liten del av vår natur, som inntil nå har vært forbeholdt de aller sprekeste. Litt tilrettelegging må vi tåle, sier ordfører Jenny Følling.

Ordføreren har kalt prosjektet et flaggskip for den lokale turistindustrien, og fremhever viktigheten av at alle mennesker, uavhengig av funksjonsevne, får oppleve slik natur.

– Nasjonalparkene er jo til for at folk skal få opp leve naturen, sier Følling og anslår at bare en brøkdel av befolkningen i dag kan oppleve området hvor den nye toppstasjonen er planlagt.

Turen opp krever tid, svette og sterke lår.

– Å tilgjengeliggjøre det som i verdenssammenheng gjør oss helt spesielle er en bra ting. Den egentlige utfordringen er jo at vi ikke har utnyttet potensialet for å tilrettelegge naturen for et naturbasert reiseliv. Vi har mange urørte fjell og mye urørt fjellnatur.

 

Den egentlige utfordringen er jo at vi ikke har utnyttet potensialet for å tilrettelegge naturen for et naturbasert reiseliv. Vi har mange urørte fjell og mye urørt fjellnatur.
– Jenny Følling, ordfører (Sp) Sunnfjord kommune

Gondolen vil ligge innenfor et område som Riksantikvaren har lagt til i KULA-registeret.

Registeret inneholder verneverdige kulturhistoriske landskap av nasjonal interesse.

Et argument for å inkludere området i dette registeret er maleren Nikolai Astrups (1880–1928) skildringer av landskapet. Det var her han bodde mesteparten av sitt liv, og mange av hans mest kjente motiver er herifra.

I Astrups rike er rektor Anne Cecile Kapstad aktiv i gruppen «Gondolfri Jostedalsbre». Kapstad presiserer at hun ikke er motstander av all utbygging i naturen, og heller ikke er prinsipielt imot alle gondoler. Tvert imot tror hun gondoler kan være en bra måte å skape økonomisk aktivitet på i noen få norske bygder.

– Jeg har selv tatt gondolen i Loen flere ganger. Den ligger fint til, men den ligger i et lokalsamfunn hvor alt er sentrert rundt turisme. Og den er lagt til et intetsigende fjell, hvor ingen andre enn de som gjeter sauer gikk før, sier hun.

– Hvis man åpner opp for gondol til Jostedalsbreen, lurer jeg på hva som kan skje i andre nasjonalparker. Blir det gondol til Norges høyeste fjell eller til Store Skagastølstind?

Det store bildet er at norsk natur bygges ned i et voldsomt tempo. Summen av areal som ligger langt unna menneskeskapte konstruksjoner minker kontinuerlig. Bare mellom 2018 og 2022 ble vår inngrepsfrie natur redusert i et omfang tilsvarende 116 500 fotballbaner, ifølge Miljødirektoratet.

De siste 35 årene har vår inngrepsfrie natur blitt redusert med et areal som tilsvarer mer enn 1,4 millioner fotballbaner.

I Sunnfjord mener ordføreren at gondolprosjektet ved Jostedalsbreen ikke fører til nedbygging av urørt natur, fordi det aktuelle området allerede har inngrep i form av rassikring, riksveg 5 og et kraftverk.

Hun ser det ikke som sin jobb å tenke på den totale mengden nedbygd natur på nasjonalt nivå.

– Jeg hadde vært mer skeptisk hvis dette var et totalt urørt område, der gondolen var starten på menneskelige inngrep. Men dette er et område som har betydelige inngrep fra før. Da er det bedre å legge til rette for mer aktivitet her istedenfor å bygge noe på et helt nytt sted, sier Jenny Følling.

Proleder i Glacier Gondol, Andre Sunde (49), mener diskusjonen om naturinngrep gir et skjevt bilde av hvordan prosjektet vil påvirke naturen, fordi gondolen tar lite areal sammenlignet med hytter, skisentre og veier.

Han forteller at prosjektet ved Jostedalsbreen fører et positivt naturregnskap fordi de skal tilbakeføre mer natur enn utbyggingen på virker. Ved bunnstasjonen skal areal som i dag er regulert som deponi, tilbakeføres til flaumskogmark og naturbeitemark.

– Det samla regnskapet for natur og areal går i pluss, sier Sunde.

I Den Norske Turistforening (DNT) jobbes det for et enkelt friluftsliv.

Det innebærer en bevissthet om at nasjonalparkene er opprettet for å ta vare på større naturområder som inneholder særegne eller representative økosystemer og landskap uten tyngre naturinngrep. 

Organisasjonens seniorrådgiver innen energi og naturforvaltning, Siren S. Juliussen, mener Glacier Gondol er et rent reiselivsprodukt – i sterk kontrast til en fornuftig og naturvennlig tilrettelegging for friluftsliv.

– Utbyggingen vil føre til irreversible naturinngrep og økt press på naturen, som åpenbart vil gå på bekostning av verneverdiene i nasjonalparken, sier Juliussen.

Hun mener slike gondoler er kommersialisering av naturen. Å si ja til dette mens verden står i en naturkrise, og Norge har forpliktet seg til å bidra for å nå det globale målet om å reversere tap av natur, mener hun blir helt feil.

– Vi kan ikke bygge ned naturen for å lokke turister med fly og cruisebåter, som skal se på breene før de smelter – og slik bidra til enda mer klimagassutslipp, som er årsaken til at breene smelter, sier Juliussen.

Hun er uenig i Sunnfjord-ordførerens påstand om at vi har så mange urørte fjell. I Vestland er de fleste inngrepsfrie naturområdene knyttet til verneområder.

– Hvis alle kommuner følger samme resonnement – og ikke ser det som sin jobb å tenke på den samlede belastningen, bygges norsk natur ned bit for bit, fjell for fjell. Å bygge ned verdifull natur til fordel for gondol, er direkte uansvarlig.

Hvis Glacier Gondol bygges, vil gondolturistene kunne kikke ned på turfolk som trasker opp Lundeskaret, omtalt som Norges bratteste DNT-sti. Stien bygger på en gammel ferdsels åre og snirkler seg opp et landskap uten like.

– Den turen er helt spesiell – med fjord og isbreer tett på. Jeg har jo lyst til at mine barnebarn skal få oppleve området slik det er. Uten gondoler, vaiere og bygninger, sier Anne Cecilie Kapstad, som har gått stien både med sine foreldre og sine barn.

– Og jeg tror vi som lokalsamfunn må stille oss et skikkelig spørsmål om hvorvidt vi ønsker masseturismen helt opp på trappa vår. Vi leser jo om Olden, Flåm og Lofoten. Ønsker vi den Instagram-turismen?

Vi kan ikke bygge ned naturen for å lokke turister med fly og cruisebåter, som skal se på breene før de smelter – og slik bidra til enda mer klimagassutslipp, som er årsaken til at breene smelter.
– Siren S. Juliussen, seniorrådgiver innen energi og naturforvaltning i DNT

Cruiseturisme kan gi lokal verdiskapning – hvis volumene er store nok, forteller professor Carlo Aall. 

I Flåm er det for eksempel syklistene på Rallarvegen som bidrar med mest penger pr. turist, men fordi cruiseturistene er så enormt mange, er det den gruppen som sørger for mest penger i kassen samlet sett.

– Prisen lokalsamfunnet betaler, er en massepåvirkning fra turismen. Ingen må undervurdere infrastrukturen som trengs. Du trenger i realiteten et industrianlegg, sier Aall.

Å kombinere slike anlegg med installasjoner nær nasjonal parker er i hans øyne merkelig. 

– Da snakker vi om en utbygging som skal dra veksel på at staten har brukt masse tid og penger på å hindre at området er utbygd tidligere. Gondolene er ikke tilrettelegging, men utbygging som snylter på at vi har vernet området fra utbygging.

Som ordfører lytter Jenny Følling alltid til initiativer som kan skape arbeidsplasser. Hun hyller dem som satser på ambisiøse prosjekter. Gondolsuksessene i Åndalsnes og Loen ser hun som bevis på hvor stor etterspørselen er – og kommer til å være.

– Vi bor jo i verdens vakreste kulisser, og da synes jeg besøkende skal få oppleve litt av det.

– Gleder du deg til å kjøre gondol?

– Ja, jeg gleder meg til at flere skal få oppleve den fantastiske utsikten. Det er verdensklasse.

– Selv om det blir en utsikt med vaiere og gondolbygninger?

– Ja, jeg mener de positive effektene er mye større enn de negative.

På en av T-skjortene til gondol-motstander Anne Cecilie Kapstad står det «Gondolerer». 

Hun er spent på det som kommer: høringer, informasjonsmøter og politiske avgjørelser.

Vil det være marked for alle gondolene som nå planlegges i Norge? Hvem demonterer konstruksjonene og tilbakefører naturen hvis selskapene bak går konkurs? Hvordan skal turisthordene styres i sårbare områder? Hva gjør alt dette med bolysten i norske kommuner? Hvordan reagerer turistene når de oppdager at solskinnsdager ikke er normen på Vestlandet? Vil de betale 700 kroner for å se på en skoddevegg? Og hva skjer med det tradisjonelle friluftslivet? Vil barnebarna ta gondol til fjells når de skal gå Josten på langs?

– 75 000 turister er mange mennesker, sier Kapstad. 

– De kan rote seg borti mye rart der oppe.

Prisen lokalsamfunnet betaler, er en massepåvirkning fra turismen. Ingen må undervurdere infrastrukturen som trengs. Du trenger i realiteten et industrianlegg.
– Carlo Aall, seniorforsker hos Vestlandsforsking og professor ved Høgskulen på Vestlandet

Planlagte gondoler:

I tillegg til prosjektet Glacier Gondol ved Jostedalsbreen jobbes det med realisering av minst seks andre norske gondolprosjekter:

  • Innerst i Hardangerfjorden foreligger planer om gondol fra Odda til Rossnos (1407 moh.). Av hensyn til Hardangerviddas villreinstamme ble prosjektet stoppet av Statsforvalteren i 2024. Nå jobbes det med å utrede hvordan konseptet kan modifiseres, slik at det aksepteres av myndighetene.

  • I sørvestlig retning, i Sauda, jobbes det med et prosjekt kalt «Folkeheisen». Gondolprosjektet er til knyttet det lokale skisenteret og forutsetter at utbyggerne får lov å bygge gondol helt opp til Ravnafjell (983 moh.). Hvis Statsforvalteren gir grønt lys på neste meklingsmøte, håper utbyggerne å starte bygging i mai 2026.

  • I Flåm planlegges gondol med beskrivelsen «Verdensarvgondol – i samspel med naturen».
    – Dette er et veldig nøytralt prosjekt, sier en av initiativtagerne, Torkjell Valland (52).
    – Her blir det ingen monstermaster eller store skjemmende installasjoner. Vi skal ha en helt avgrenset toppstasjon, som er lukket på fire sider, slik at vi kan styre aktiviteten og ha full kontroll på ferdselen. Dette skal være i pakt med naturen, sier Valland. Utfordringen er at toppstasjonen vil ligge ved villreinområder og innenfor Nærøyfjorden verdensarvog landskapsvernområde.
    – 99,9 prosent av alle som vil ta denne gondolen, tar den for å se på utsikten, oppleve 1000-meterstupet og så ta gondolen ned igjen. Av hensyn til villrein- og verneinteressene må vi ha 100 prosent kontroll på aktiviteten der oppe, sier Valland.
  • Østover, i Hallingdal, foreligger planer for Skyway Halling dal Nesbyen, som skal frakte turister fra Nesbyen til toppen av alpinanlegget på Nesfjellet, i 1105 meters høyde. Nesbyen turist- og næringsservice, som står bak prosjektet, venter på vedtak om flomsikring før de kan føre prosjektet videre. Håpet er at den 4,6 kilometer lange konstruksjonen bygges innen år 2030. 

  • Mye lenger nord, i Mosjøen, beskrives prosjektet «Nord Gondol» som en «etterlengtet gondolbane fra Mosjøen sentrum, over elva Vefsna og til Øyfjellets topp (818 moh.)». Fjellet har vært i vinden på 2000-tallet, med bygging av zipline-bane, Norges lengste «sherpatrapp» og et kraftanlegg med 72 industrielle vindturbiner. Nå ventes det på godkjenning av reguleringsplanen, som de regner med blir godkjent i løpet av relativt kort tid. Første gondol kan ha avgang til toppen av Øyfjellet innen 2028, ifølge initiativtagerne. 

  • På Sunnmøre mener Flakk Gruppen AS, som eier klesprodusenten Devold, at en gondol til Rundehornet (725 moh.) er nødvendig hvis bygda Langevåg skal ha et aktivt handels- og kultursenter. Håpet er å starte bygging neste år, slik at 150 000 mennesker kan fraktes til topps årlig fra 2028. Da slipper Ålesunds cruisebåt-turister å busse helt til Åndalsnes for å ta gondol. Ifølge utbyggerne vil prosjektet skape 180 nye lokale arbeidsplasser. Foreløpig har Statsforvalteren sagt nei, og saken er nå til endelig avgjørelse i Kommunal- og distriktsdepartementet.                
Bli DNT-medlem

Print er ikke dødt

Saken om gondolfeberen i Norge kan du også lese i Fjell & Vidde utgave 3/2025. Bli DNT-medlem og få magasinet i postkassa. 

Bli DNT-medlem
Til DNT.no DNT logo

Du vil kanskje også like disse sakene:

  • Tingenes tilstand

    Tingenes tilstand

    Vi ønsker et grønnere og mer sirkulært friluftsliv, men er vi villige til å gjøre vår livsstil så bærekraftig som mulig?

    Les mer
  • Store Guidetind

    Store Guidetind

    Stadig flere leier guide for å komme seg til topps på utropstegnet i norsk fjellsporthistorie.

    Les mer
  • Å gi fjellet videre

    Å gi fjellet videre

    Målet vårt var å gå gamle stier om igjen. Men aller mest ville vi nok prøve å gi fjellet videre.

    Les mer