Skogens ro.
Vår første turvenn finner vi i en robåt nær svenskegrensa. Kvinnen ror og ror. Frem og tilbake på Røgden, i Finnskogen. Hun heter Ingun Grimstad Klepp og er ikke spesielt optimistisk.
– Jeg ser lite villighet til å snakke om det som faktisk må til. Istedenfor blir det diskusjoner om moral. Om at folk må ta seg sammen, sier Klepp.
Som professor i klær og bærekraft ved forbruksforskningsinstituttet SIFO snakker hun støtt og stadig om klesbransjens bærekraftutfordringer. Bransjens sirkulære modeller består av å forlenge produkters levetid eller intensivere bruken av dem gjennom reparasjon, deling, bruktsalg og utleie.
Problemet er bare at Klepp ikke ser tegn på at disse grepene gjør noe med hovedproblemet: global overproduksjon.
– Skal grepene ha virkning på miljøet, må de erstatte kjøp av nye produkter. Foreløpig tyder ingenting på at utleie av klær faktisk sparer miljøet. De som kjøper mye brukt, kan også kjøpe mye nytt, sier Klepp.
Årlig produseres 100 milliarder klesplagg i verden. I Norge alene selges 70 000 tonn klær. Miljødirektoratet forteller at tekstilindustrien er en av verstingene når det kommer til bruk av råvarer, areal, kjemikalier og vann – i tillegg til klimagassutslipp.
Menneskers overproduksjon rammer vår natur og våre arter vel så mye som klimaet. Likevel finner Klepp frem litt optimisme der ute på innsjøen.
– Hvis utleie av klær og utstyr noen gang blir lønnsomt, tror jeg kategorien «sport og friluftsliv» er høyt opp på listen over bransjer som kan finne en løsning som faktisk sparer miljøet. Friluftsfolk eier jo mange ting som brukes lite.
Hvorfor eie når du kan leie.
Vi tar av oss redningsvesten, trer ut av Klepps robåt og vandrer tilbake til hovedstaden – på leit etter noen som brenner for å dele mer på det vi har.
Eventyrer Aleksander Gamme var kanskje en av dem som hadde mest utstyr av alle. Noe av det ble brukt da han besteg Everest, gikk tur-retur Sydpolen eller hoppet fra 4000 meters høyde ved hjelp av heliumballonger.
Men selv han, som er mye på tur, befinner seg som oftest ikke på tur. Det betyr at alt det fine utstyret stort sett ligger ubrukt i boden. Og det var der, stående foran egen utstyrsbod, tanken først kom til ham: Dette må da kunne deles på en måte som er smart for alle parter – inkludert miljøet?
Over de siste årene har han utviklet den digitale plattformen Pinsj, hvor alle kan leie eller selge eget turutstyr. Men tross vind i samfunnets grønne seil har tjenestens enorme popularitet latt vente på seg. Dette håper prosjektets nye sjef å gjøre noe med.
– Alle snakker om grønne valg, men drar rett til XXL og kjøper nytt, sier Trygve Sunde Kolderup.
Som tidligere redaktør i Fjell & Vidde vet Kolderup hvor mye utstyr friluftsfolk har. Han vet også hvor viktig det er for oss å ha tid til å bruke utstyret. Nå tror han både bransjen og samfunnet står ved et veiskille. Er det nå eller aldri for det sirkulære skiftet?
– Hvis en aktør som Pinsj ikke lykkes de neste årene, med den miljøbevisstheten, det økonomibildet og de teknologiske løsningene som nå finnes, så er jeg usikker på når det skal kunne fungere. Da skjønner jeg ikke hva som skal til for å endre friluftsfolkets vaner, sier Kolderup.
Han ser innmari mange som heier, gir tommel opp på Facebook og sier at prosjektet er helt nødvendig. Likevel kvier mange seg for å delta.
– Hva er poenget med å ha toppturski til 10 000 kroner i garasjen, som du bruker fire ganger i året? Hvorfor vil du ikke leie det ut? Hvorfor må du eie det?